Вчитель-вчителю

Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами.
Розділові знаки при вставних словах.
Українська мова, 5 клас
Мета: навчити учнів розрізняти вставні слова в контексті, аналізувати їх стилістичну роль, правильно інтонувати речення із вставними словами, виділяти комами вставні слова на письмі; формувати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль вставних слів у реченні; загальнопізнавальні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях із вставними словами; творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення в них вставних слів, редагувати синтаксичні конструкції, конструювати речення за опорними словами, схемами-моделями, складати текст-пораду відповідно до комунікативного завдання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти додержуватися загальних норм етикету, розвивати мовленнєву культуру п’ятикласників.
Правопис: виділення вставних слів на письмі комами.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів шляхом добору слів-синонімів, слів-антонімів.
Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях із вставними словами і словосполученнями.
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь складати висловлювання типу поради, а також діалог, використовуючи вставні слова і словосполучення відповідно до комунікативного завдання.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ
 I. Організаційний момент
 ІІ.Актуалізація і корекція опорних знань
1.     Вибірковий диктант   (виписати звертання)                                                                                                                                                                                         
ü Мово, ти море, у якому немає дна і берегів (В. Шевчук).
ü Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема (В. Сосюра).
ü Рідне слово, я п’ю тебе із мудрості народу (І. Гнатюк).
ü Мово, яка ти багатоманітна і невичерпна (В. Шевчук).
ü Українці, змалечку вивчайте рідну мову!
ü Горнусь до тебе, Україно (М. Бакай).
ü Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов
                                                                                (М. Рильський).

2. Перевірка диктанту.



Тема. Трагікомедія Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи.
 Мета:
           Освітня: допомогти учням глибше усвідомити особливості драматичного твору,     його ідейно-художній зміст, проблеми;
           Розвиваюча: розвивати навички виразного читання   драматичного твору, його переказу, інсценування уривків твору, характеристики героїв; висловлення своїх суджень щодо порушених у п’єсі проблем;
           Виховна: виховувати естетичний смак, любов до мистецтва, гуманізм, чесність, порядність, прагнення до духовно багатого життя.
Обладнання: підручник, портрет письменника, Конституція України, малюнки       учнів до уривків твору, декорації до інсценізації, використання комп’ютерних технологій.
Теорія літератури: трагікомедія, образи, конфлікт.
Тип уроку: урок поглибленого вивчення твору з елементами використання ігрових моментів та комп’ютерних технологій.

Хід уроку

І. Організаційний момент.
Аутотренінг.
Учитель: Повторюйте за мною такі рядки:
Ні образи, ні огуди
Не наповнять злістю груди.
Добро робити – не боятись!
Вперто йти – не сумніватись!
Трапиться розчарування –
Впертіш іти і не здаватись!
Учитель: Зазвичай подібні рядки допомагають переборювати труднощі, не зупинятись на півдорозі. Але чи всім і завжди треба керуватися окремими пунктами такої настанови? Це ми вирішимо протягом нашого уроку.
А зараз – реклама.

( Відео )



СИНОНІМІКА СКЛАДНОСУРЯДНИХ І СКЛАДНОПІДРЯДНИХ РЕЧЕНЬ; СКЛАДНИХ БЕЗСПОЛУЧНИКОВИХ І СКЛАДНОСУРЯДНИХ; СКЛАДНИХ БЕЗСПОЛУЧНИКОВИХ І СКЛАДНОПІДРЯДНИХ, українська мова 11 клас
Мета: повторити поняття про складносурядні, складнопідрядні й безсполучникові складні речення; розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою синонімічних відповідників різних видів складних речень; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Стилістика: синтаксична синоніміка.
Міжпредметні зв’язки:
Література: виразне читання.
Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь.

  
Хід уроку

І. Організаційний момент
 Вправа "Спіймай мій настрій".
Вступне слово вчителя.
Мені приємно сьогодні зустрітися саме з вами, випускники. Хочу, щоб від нашого уроку залишились приємні враження. Щоб ваші серця і розум повнились добром, щирістю, любов'ю до людей, новими знаннями. Урок знову відчинить для вас двері у багатий і прекрасний світ рідного слова.

Постановка проблемного запитання: Яким повинен бути випускник 2016 року?



Варіант аналізу уроку

Урок за типом___________________. Чіткість його визначається логічним взаємозв'язком окремих структурних частин, які оптимально витримані в часі, мають свою мету та зміст і відзначаються логічною завершеністю. Це підтверджує достатню культуру педагогічної праці. 


Тема уроку: « Пісенна творчість А.Малишка, Д. Павличка та В.Симоненка.Творча співпраця композиторів П. Майбороди, О.Білаша та     А. Пашкевича з українськими поетами – піснярами.
Мета: поглибити знання школярів про пісенну творчість А. Малишка,           Д. Павличка та В. Симоненка, проаналізувати їх поетичні твори, звертаючи увагу на ідейно – художній та символічний зміст, жанр, образи.Розвивати вміння учнів зв’язно й грамотно викладати свої думки, почуття, спостереження, робити висновки, збагачувати словник школярів; формувати кругозір, світогляд.Виховувати почуття поваги до творчості українських поетів – піснярів, любові до Батьківщини, української пісні, повагу й синівську вдячність матері.
Тип уроку: урок засвоєння знань і формування вмінь, інтегрований.
Обладнання: портрети українських поетів: А. Малишка, Д. Павличка,            В. Симоненка, бейджики з вказанням імен «героїв», тексти пісень.
Форми навчання:групова,інсценізація,інтерв’ю, рольова гра,бесіда, виразне читання поезій,виконання  пісень,

Очікувані результати. Учні зможуть:



Тема:  АПОСТРОФ. М’ЯКИЙ ЗНАК
українська мова, 5 клас.
Мета: повторити основні правила вживання м’якого знака й апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з поданими орфограмами в текстах, визначати їх роль, уживати апостроф і м’який знак; розвивати творчі вміння використання слів з апострофом і м’яким знаком у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного краю, батьківської домівки.
Правопис: м’який знак та апостроф.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів; уживання іменників у прямому і переносному значенні.
Граматика: спостереження за роллю іменників у побудові речень і висловлювань різних видів. Тип уроку: повторення набутих знань.

ХІД УРОКУ
 I. Організаційний момент
 II. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку
 III. Виконання системи творчих завдань на основі повторення вивченого

 Спостереження за мовним матеріалом

Тема : Пригодницький роман «Тигролови» Івана Багряного.
             Тематика твору. Образи  - символи у творі.
             Григорій Многогрішний – сильна особистість, символ непокірної
             і гордої молодості.
Мета : Розглядаючи сюжетно – композиційні та жанрові особливості твору,
             художні прийоми відображення сталінської  репресивної системи,
             допомогти учням глибше пройнятися проблематикою, українською       
             ідеєю твору. Розвивати навички самостійного мислення, вміння  
             висловлювати свої думки. На матеріалі роману виховувати
             старшокласників  вольовими , яскравими особистостями.
Тип уроку : Урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання :  Портрет Івана Багряного, роман «Тигролови». Ілюстрації
                           О.В. Набоки до роману. Український живопис. Альбом / 
                           Автор – упорядник Ю.В.Величко . – К.Мистецтво. 1985 - №1
Епіграф уроку : Сміливі завжди мають щастя.
                                                       Іван Багряний.
                                           
                                                Хід уроку
 І.  Організаційний момент.
 ІІ. Оголошення теми , мети та завдань уроку.
 ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань.

Вступне слово вчителя.


Тема: Сатирична комедія «Мина Мазайло». Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації ( Мина, Мокій, дядько Тарас, тьотя Мотя). Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, родового коріння.

Мета: розкрити ідейний зміст комедії; з’ясувати особливості показу процесу українізації 20-х рр. у творі; охарактеризувати образи; розвивати аналітичне мислення та мовлення; виховувати патріотизм та негативне ставлення до проявів шовінізму й крайнього націоналізму в суспільстві.

Обладнання: портрет письменника, текст комедії «Мина Мазайло», мультимедійна презентація з використанням відео фрагментів фільму «Мина Мазайло», елементи одягу, предмети, які б могли  належати персонажам трагікомедії, аудіо запис пісні Віктора Баранова « До українців».

Тип уроку: комбінований

Методи та прийоми: інтелектуальна розминка, бесіда , бесіда з елементами розповіді, робота в парах, доповіді учнів, інсценізація окремих уривків трагікомедії, словникова робота, інтерактивна вправа «Мікрофон», «Прес»,»Займи позицію».


Міжпредметні зв’язки: українська мова, історія України.
                                                     Картка
                             самооцінки роботи на уроці

         Дата_________                        Прізвище________________



Як я працював (ла) на уроці
Коментар учня
Оцінка
товариша
Само-
оцінка
1
Я повторив раніше вивчений матеріал



2
Я плідно працював (ла) у парі чи групі



3
Зможу скласти узагальнюючу розповідь



4
Настрій на уроці, мої очіку-
вання



Немає коментарів:

Дописати коментар